Från och med januari 2025 måste arbetsgivare rapportera anställdas frånvaro vid föräldraledighet och tillfällig föräldrapenning (VAB) till Skatteverket via arbetsgivardeklarationen (AGI).
Detta innebär att företag varje månad ska registrera frånvaron i procent av heltid eller i timmar per dag. Uppgifterna skickas vidare till Försäkringskassan, som använder dem för att stärka kontrollen och minska risken för bidragsbrott. Syftet med förändringen är att förbättra myndigheternas möjligheter att upptäcka felaktiga utbetalningar. För arbetsgivare innebär det en administrativ förändring, men processen kan integreras i lönehanteringen. Vi på Account on us hjälper våra kunder att hantera detta i samband med löneuppdrag. Vill ni säkerställa att rapporteringen sker korrekt och smidigt? Kontakta oss så tar vi hand om det! Läs mer på Skatteverkets webbplats: skatteverket.se Comments are closed.
|
Arkiv
Mars 2025
Kategorier
Alla
|