Penningtvättslagen och dess fördelar Syftet med penningtvättslagen är att försvåra och förhindra finansiering av terrorism samt penningtvätt av illegala pengar. Det innebär i sin tur att alla åtgärder som redovisningsbranschen, revisionsföretag, banker, mäklare, bilfirmor, restauranger, advokatbyråer mfl. gör för att förhindra penningtvätt, är mycket viktiga insatser. Insatser för att bla. försvåra delar av den kriminalitet vi nästan dagligdags läser om i tidningarna. Alla medarbetare i företag där det finns teoretisk risk att företaget skulle kunna utnyttjas för penningtvätt, gör alltså en mycket viktig insats för att du, jag, vi, tillsammans faktiskt ska få en mer trygg vardag i våra liv. Flera delar i lagkraven Övergripande kan man förklara insatserna kring penningtvätt med följande bild: Det är av största vikt att företaget har en väl dokumenterad Riskbedömning. En riskbedömning som allmänt visar vilken bedömning (och varför man gjort den bedömningen) företagsledningen/styrelsen har gjort när det gäller risken att verksamheten kan komma att utnyttjas för penningtvätt och/eller finansiering av terrorism.
Väl dokumenterade Rutiner krävs, för hur ledningen och personalen ska göra för att dels följa riktlinjerna kring åtgärderna, dels hur dokumentation ska upprättas för att, i efterhand, kunna bevisa att man verkligen följt de rutiner man upprättat. All berörd personal måste få Utbildning i företagets Riskbedömning samt på vilket sätt personalen ska iaktta vaksamhet samt dokumentera. Denna utbildning ska dessutom återupprepas (minst) årligen. Det är även här viktigt att det dokumenteras när, vem och vad respektive utbildningstillfälle omfattat. Nästa del, som också måste vara dokumenterad innan man tar in en kund, är att göra en specifik bedömning och riskprofil på den aktuella kunden - man ska kunna visa att det finns en Kundkännedom. Denna process ska utgå från den dokumenterade metod företaget/verksamheten sedan tidigare arbetat fram. Även underlaget för Kundkännedom ska dokumenteras i så kallat ”överlämningsbart skick”. Baserat på upprättad kundkännedom görs sedan en Riskklassificering som signeras av ansvarig. Vilken risk man ger en kund ska också motiveras i dokumentet. När ovanstående är genomfört och dokumenterat kan man acceptera kundförhållandet och starta samarbetet. Även under det pågående samarbetet måste det även finnas en löpande Övervakning. Denna övervakning ska följa de på förhand fastställda kontrollpunkter (som i sin tur beror på vilken Riskklassificering man internt givit kunden). Övervakningen ska, i form av en utvärdering, dokumenteras minst årsvis. I det fall ovanstående åtgärder och kontroller skulle innebära att företaget/verksamheten ser en risk i att den egna verksamheten och/eller att en kunds verksamhet, används för penningtvätt ska verksamhetsansvarig i företaget lämna en anmälan till Finanspolisen. Extra arbete med alla kontroller och dokumenterade uppföljningar Arbetet med att uppfylla Penningtvättslagen medför självklart en hel del extra arbete. Både för det företag vars egna verksamhet skulle kunna nyttjas för penningtvätt och, framförallt, för alla de branscher som omfattas där företagen i sin tur också har kontroll- och rapporteringsansvar enligt lagen gällande sina kunder. Både företaget och kunden behöver försöka komma ihåg det både viktiga och vällovliga syftet med allt extra arbete: att bidra till att förhindra och försvåra terrorism och annan brottslighet. Något som annars kan riskera drabba både skyldiga såväl som oskyldiga människor mer eller mindre slumpvis. Comments are closed.
|
Arkiv
Maj 2024
Kategorier
Alla
|